Jump to content

Join the future of EdTech

Moving data from point A to point B should be safe and easy - and with EduCloud it is! You get all the tools you need to take control over your data and see how and where it is shared in real time.

Sign Up
  • 0

Elever i kommande (nästa) läsår


Tonny
 Share

Question

21 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Här kommer en liten uppdatering på detta.
Ärendet ligger fortfarande i Q&A, men kommer förhoppningsvis bli klar där under morgondagen.

Det ska tilläggas att den här ändringen kommer också kräva en experimental-flagga som kunder behöver be om.
Vi kommer skriva en artikel om detta. När det är gjort så länkar jag till den här, men jag kan varmt rekommendera att följa SS-12000-sektionen under Articles.

Länk dit:
https://educloud.ist.com/articles/ss-12000/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

God morgon Tonny.

Det låter som att du vill hämta ut grupper filtrerat på startDate.onOrAfter 2022-08-xx för att få ut kommande läsårs grupper.
Du kan även filtrera på groupType för att få ut t ex klasser eller liknande.

Länk till grupp-dokumentationen

Det era kunder behöver göra är då att se till att eleverna är inlagda i sina respektive grupper för nästa läsår.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Jag har tyvärr inget datum för lansering.
Den är under review och om allt går som på ett snöre så nån vecka, om något dyker upp så om några veckor, om taket börjar brinna så om några veckor till.

Förstår att det inte är svaret du vill ha, men som utveckling är så är det extremt svårt att ge något specifikt datum.
Jag skriver i denna tråden när det är på plats, samt att Micke med största sannolikhet kommer skriva en artikel om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
On 4/12/2022 at 11:40 AM, Jonas Erlandsson said:

Jag har tyvärr inget datum för lansering.
Den är under review och om allt går som på ett snöre så nån vecka, om något dyker upp så om några veckor, om taket börjar brinna så om några veckor till.

Förstår att det inte är svaret du vill ha, men som utveckling är så är det extremt svårt att ge något specifikt datum.
Jag skriver i denna tråden när det är på plats, samt att Micke med största sannolikhet kommer skriva en artikel om det.

Sorry att jag tjatar, men inget datum här än?  Det är lite råttan på repet här. Kunderna ligger på produktägarna som ligger på mig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
16 minutes ago, Tonny said:

Sorry att jag tjatar, men inget datum här än?  Det är lite råttan på repet här. Kunderna ligger på produktägarna som ligger på mig. 

Den är i QA nu och om allt går på ett snöre där så kommer den komma ut i nästa vecka. Vilken dag nästa vecka har jag inte, men senast Torsdag.

Går allt åt pipsvängen i QA så går såklart den planen ut genom fönstret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minute ago, Eva-Lotta Palmqvist said:

Var hittar jag den inställningen? Jag har varit inne i SS12000 och letat men ser ingen inställning för det. Vi vill testa det mot Optiplan.

God Morgon Eva-Lotta. Experimental-inställningar har vi inte i i Dataviewern, utan det är för tillfället en flagga IST måste sätta.
Att slå på detta innebär att man slår på det för alla nycklar ni har. Det går inte göra det för enbart en viss nyckel.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Det kan vara värt att notera också att experimentella flaggor ofta är oåterkalliga. Dvs om vi slår på det så går det inte att bara slå av det och att allt sedan är som det var innan de slågs på. Det gör det såklart väldigt svårt att bara testa en feature. Det bör vara planerat och genomtänkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
7 minutes ago, Eva-Lotta Palmqvist said:

Vad ska vi göra om vi vill ha det påslaget? Vi har två leverantörer som behöver se framtida skolplaceringar.

@Eva-Lotta Palmqvist Kontakta supporten och be dem slå på experimental flag för framtida skolplaceringar.
Det behöver gå den vägen för att det ska loggas via ett "riktigt" ärende, samt så att det kan kontrolleras så att det kommer från korrekt håll.

Detta forumet är ju öppet och vem som helst kan skapa ett konto, så det går inte göra den typen av beställningar härigenom.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 hours ago, Jonas Erlandsson said:

Det kan vara värt att notera också att experimentella flaggor ofta är oåterkalliga. Dvs om vi slår på det så går det inte att bara slå av det och att allt sedan är som det var innan de slågs på. Det gör det såklart väldigt svårt att bara testa en feature. Det bör vara planerat och genomtänkt.

Toppen att funktionen finns nu. Men det hade ju varit nice om man kunde slå på enstaka funktioner. Men det kanske är bör komma in som en feature request. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Just now, Tonny said:

Toppen att funktionen finns nu. Men det hade ju varit nice om man kunde slå på enstaka funktioner. Men det kanske är bör komma in som en feature request. 

Man kan slå på enstaka flaggor, problemet blir att slå av det om det gör markanta förändringar i datan. Det kan vara en "farlig" operation och ingenting vi vill att man gör utan att förstå konsekvenserna. Därför är det någonting vi hanterar för tillfället. Man kan absolut lägga en request på det och är det någonting många känner är super-viktigt så är det inte omöjligt att vi tar oss en funderare på hur och om det går lösa på ett bra/säkert sätt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. You can also read up on our Privacy Policy