Jump to content

Join the future of EdTech

Moving data from point A to point B should be safe and easy - and with EduCloud it is! You get all the tools you need to take control over your data and see how and where it is shared in real time.

Sign Up
  • 0

Personer saknas vi hämtning


Alexander Halldén
 Share

Question

Hej

 

Hämtar alla elever för att läsa in dessa i våran IDM via educloud. Upptäckte efter jag inaktiverat gamla konton att inte alla elever kommer med när jag hämtar dessa. Kollar jag via https://api.ist.com/ss12000v2-api finns eleven och är aktiv men när jag kör emot rest-apin:n via powershell kommer eleven inte med. Testat att peka ut eleven med civicno och fungerar inte då heller.
Ska det vara skillnad på https://api.ist.com/ss12000v2-api och vad man får ut via rest-api:n? 

 

mvh

Alexander Halldén

Link to comment
Share on other sites

15 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hallå Alexander.

Nope, om du använder samma kundID och samma nyckelpar vid authentisering på dokumentations-siten så ska du få samma resultat i din kod då källan är densamma.

Om du får ut personen i det ena fallet men inte det andra så kopiera person-id't gör ett test-anrop direkt mot person-uppslagningen (dvs /persons/<person-id>).
Får du ett resultat då så kan det vara så att den inte är sorterad likadant och att personen försvunnit p ga pagineringen.

Testa gärna och återkom.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Då kan vi åtminstone bekräfta att datan finns för dig. Toppen!
Har du itererat igenom alla sidor också och kan konstatera att itemet inte finns i någon av sidorna?
Det låter såklart märkligt att den skulle sortera annorlunda, men jag tänker att uteslutningsmetoden får lite guida oss här.

En annan sak du skulle kunna testa är att klicka på curl-tabben som dyker upp efter du gjort ett test-anrop via dokumentationen.
Den kan du sedan antingen köra via terminalen, alternativt importera i postman enligt nedan.

Vill också bara dubbelkolla... Är detta mot en riktig produktionsmiljö eller är det i testmiljön?
Jag frågar förstås för att om det är i testmiljön så kan jag försöka återskapa felet, men det kan jag inte i produktionsmiljön.

image.thumb.png.a22ca43b0305fa6b296924797289cd5d.png

 

Importera i postman

image.thumb.png.55d1ceb946ff93a6463bbb462238b10c.png

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hmmm, ok, men du får inte tillbaks det i svaret i din integration?
Är det flera items som döljs eller är det bara ett? Vilken endpoint använder du i integrationen (bara det efter kundIDt så undviker vi sprida kund-idn på forumet)?

När du hämtar resultat på index-endpoints (exempelvis /persons där du inte har ett ID efter) så får du tillbaks en paginerad lista, dvs olika "sidor" av hela resultatet.
I vår demo-miljö är pageToken dock null, så kan vara så att det inte är påslaget och då får du bara en enda lång lista med IDn.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

När jag kör:

    $headers = @{

        "Authorization" = "Bearer " + $apiKey
        Accept = "application/json, application/json, application/json, application/json"
        "Accept-Encoding" = "gzip, deflate, br"
        "Accept-Language" = "sv-SE,sv;q=0.9,en-US;q=0.8,en;q=0.7"
    
    }

    $body = @{
    
        "relationship.entity.type" = "enrolment"
        expand = "groupMemberships"
        #civicNo = "xxxxxxxxx"
    
    } 

    $urlperson = 'https://api.ist.com/ss12000v2-api/source/'+ $kommun +'/v2.0/persons'

    $response = Invoke-RestMethod $urlperson -Method 'GET' -Headers $headers -Body $body

 

Så kommer personen inte med, samma om jag väljer att inte ta med civicNo. använder jag persons/ID med id:t så fungerar det. 
Det är troligen flera, men kan inte svara på hur många.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. You can also read up on our Privacy Policy