Jump to content

Join the future of EdTech

Moving data from point A to point B should be safe and easy - and with EduCloud it is! You get all the tools you need to take control over your data and see how and where it is shared in real time.

Sign Up
  • 0

Tjänstledig personal i Educloud?

Håkan Cederqvist
 Share

Question

Vi har problem med att kunna hantera tjänstledig personal i diverse kringsystem som hämtar sin data från Educloud. Vad vi kan se så får vi ut alla tjänster med start och slutdatum, även om man i IST har markerat en personal som tjänstledig (vilket krävs för rapportering till SCB). Vi har fall där lärare är tjänstledig från en skola och jobbar på en annan skola, men läraren ser i Educloud ut att vara i tjänst på båda skolorna, vilket gör att den har tillgång till sin gamla skola i kringsystemen, vilket inte är korrekt. Är det någon som har stött på samma problem och hittat en lösning på det?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hallå Håkan.

När ni markerar en anställd som tjänstledig, sätter ni ett slutdatum på tjänsten personen har då, eller skapar ni en ny tjänst med 0% på "dutyPercent"?
Det borde göra att ni kan se att om tjänstegöringsgraden är 0% så ska de inte få se saker i kringsystemen du pratar om.

Jag har suttit och kikat på specifikataionen sen jag såg ditt inlägg och pratat lite internt med de som kan SS12000 bättre än vad jag kan, och jag kan inte riktigt få fram något koncept om tjänstledighet från SS12000 alls, vilket får mig att fundera på om det stödet ens finns i SS12000-specen. 

• 0

Vi använder funktionen Planerad frånvaro på aktuell tjänst, så vi sätter varken slutdatum eller skapar en ny tjänst med 0%. Vi behöver ju ta rapporteringen gällande pedagogisk personal till SCB i beaktande, så att den bli korrekt. Om det inte finns något stöd för detta i SS12000, så behöver vi kanske titta på andra rutiner för att säkerställa att personen inte kommer åt exempelvis elevhälsojournaler på sin tidigare skola.