Jump to content

Join the future of EdTech

Moving data from point A to point B should be safe and easy - and with EduCloud it is! You get all the tools you need to take control over your data and see how and where it is shared in real time.

Sign Up
  • 0

Dubbletter vid inhämtning av användare med filter


Devexus
 Share

Question

Hej,

När jag hämtar personer via webbgränsnittet för API:t, får jag identiska dubbletter när jag använder filter.

Mer specifikt, hämtar jag alla personer helt ofiltrerat (både med demo data och skarp / test data) får jag bara med en person en gång.

Om jag däremot lägger filter på relationship.entity.type samt relationship.startDate.onOrBefore + relationship.endDate.onOrAfter
så dyker flertalet personer upp flera gånger (med identisk data dessutom).

Är detta ett förväntat resultat?
 

Link to comment
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Jag kan tyvärr inte återskapa detta, för när jag testar detta i demo-miljön så får jag inte dubletter.

Jag testar med denna:
https://api.ist.com/ss12000v2-api/source/SE00100/v2.0/persons?relationship.startDate.onOrBefore=2022-03-21&relationship.endDate.onOrBefore=2022-06-30

När jag testar via webbgränssnittet (dvs. https://api.ist.com/ss12000v2-api/#get-/persons) och sätter samma start och slut-datum som i länken ovan så får jag inte heller dubletter.

Vilka datum använder du?
Testar du mot den allmänna demo-miljön (dvs SE00100, om inte så svara bara nej och DMa mig vilken demo-miljö du använder)?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Om jag bara använder datum får jag inte heller några dubletter.

Det är när jag lägger på filter för typen av relation, i det här fallet relationship.entity.type=duty

Gjorde det precis nyss och då får jag dubletter igen, användade startdatum 2022-04-19 och slutdatum 2022-04-20

Och detta sker både i den almänna demo-miljön och en annan testmiljö

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Det är så att vi tänkt använda det skarpt här relativt snart och har då två funderingar.


1. Finns det något estimat på när detta kan vara åtgärdat?
2. Alternativt, kan vi räkna till 100% med att dessa alltid är exakta dubletter? I detta fall kan vi alltid bygga runt det temporärt
 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

1) Teamet har undersökt det och sagt att de behöver tid till att hitta grundorsaken. Det vi kunnat fastställa är att det är relaterat till sub-objekt i våra modeller som gör samma entitet kommer flera gånger. Tyvärr har jag inget bra svar för estimat för tillfället.

2) Jag skulle inte gå på det. Skulle jag göra det så skulle jag köra en "unique" på svaret och filtrera bort den datan som inte är unik.
Sen är det såklart så att datan som kommer tillbaks innehåller bara de fält som standarden tillåter, och det borde rimtligtvis vara exakta dubletter, men jag skulle rekommendera att ta höjd för det i integrationen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. You can also read up on our Privacy Policy