Jump to content

Join the future of EdTech

Moving data from point A to point B should be safe and easy - and with EduCloud it is! You get all the tools you need to take control over your data and see how and where it is shared in real time.

Sign Up
  • 0

Hitta kopplingen mellan kurs och person för vuxenutbildningen med API:et?


andreas
 Share

Question

Våra gymnasie-och grundskolelever ligger i grupper och jag kan hitta kopplingen mellan personen och gruppen via API:et personen (enrolments), och från andra hållet mellan gruppen och personen i groups (groupMemberships). Så långt är det fint. 🙂

Elever på vuxenutbildningen/komvux har tydligen en annan hantering. De ligger inte i några grupper utan har kurser knutna till sig. Hur hittar jag kopplingen mellan komvuxelever och kurserna med API:et?
Activities ("Aktiviteter knyter ihop lärare och elever med ämne eller kurs.") låter som rätt väg att gå men där hittar jag inte datan.
https://api.ist.com/ss12000v2-api/source/SE00100/v2.0/activities
 

Edited by Jonas Erlandsson
Tog bort kund IDt. Var snäll och referera alltid till demo-datan istället för era kund-specifika miljöer
Link to comment
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hallå Andreas.

Kort så som jag förstått det så måste Vux-elever alltid vara kopplade till grupper. IST Administration ska kräva det såvitt jag vet.
Kan du se i Administration att vux-eleverna verkligen inte har undervisningsgrupp kopplade till sig?

Vi testade lite här och kunde inte koppla elever till en kurs utan att ha en grupp.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hej Jonas,

 

kollar jag komuvxelevens elevkort i IST Administration så har den en kurs. I samma vy har kursen bland annat en kurskod, ett kursnamn, startdatum, status=Aktiv, och ett gruppnamn. Men detta gruppnamn hittar jag inte med https://api.ist.com/ss12000v2-api/source/<kund>/v2.0/groups

Jag ser heller inget på personen som hänvisar till gruppen med https://api.ist.com/ss12000v2-api/source/<kund>/v2.0/persons?civicNo=<personnummer>

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Så här ser det ut i IST Administration för just den här personen. Jag har kollat fler personer med andra/multipla kurser men det är samma resultat - jag ser inga groupMemberships eller enrolments via API:et Persons. Ej heller spår av gruppnamnen via API:et Groups.

image.thumb.png.9216306d66b0a2a36a08f481142a1d1e.png

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Pratade just med en administratör på vuxenutbildningen och enligt henne så har de länge påtalat behovet av att gruppera elever på vuxenutbildningen i klasser, på samma vis som de hanterades i Extens, men inte fått gehör från IST. Det verkar därför innebära att elever på grundskolan ligger i klasser ("/groups" i eduCloud API), medan elever på vuxenutbildningen inte gör det.

Det blir intressant att höra vad SS12K-teamet svarar dig, om detta är enligt design. Och om det är det, hur man isåfall hittar relationen mellan person på vuxenutbildningen och kurserna den går, med API:et.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minute ago, Mikael Åberg said:

Inte vad jag känner till. Är dock inte projektledare i något projekt som har infört VUX. Att även inkludera VUX-data i EduCloud påverkar inte övrig data.

Påverkar detta bara informationen vi får ut via API:et eller kommer skoladministratörernas arbete i IST Administration påverkas på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. You can also read up on our Privacy Policy